NEFS

Posted on

c582m.jpgU ime Allaha, Milostivog, Samilosnog!

Ovom temom, zelio bih malo usmjeriti razmisljanje, prema nasem Nefsu.

Kao uvod, logicno bi bilo da krenemo od definicije nefsa i od samog stvaranja nefsa:
evo jedna veoma interesantna definicija nefsa.

Nefs (čovjekov egoistični i životinjski karakter)

Čovjek je hodajuća laboratorija namijenjena spoznaji Allaha,
koji ga je stvorio od najnižeg do najvišeg stepena, od najgrubije materije do najfinije biti. Čovjek je istovremeno ograničeno tijelo od krvi i mesa,
a ipak sposoban da manifestuje sva Allahova Lijepa Imena. Čovjekova životinjska priroda koja sadrži tjelesne funkcije i egoistične želje, poznata je kao nefs.

Nefs je vezan za materijalni svijet, i prema tome ograničen je privremenim kvalitetom svega stvorenog. 

Perspektiva iz koje nefs posmatra realnost je on sam.
-Nefs može biti posmatran kao vanjski čovjek.
-Ruh kao unutrašnji čovjek,
a razum objedinjuje sposobnosti racionalne diskriminacije i donošenja odluka, kao most između nefsa i ruha.

Osnovna motivacija nefsa:
preživljavanje, samoočuvanje.

Bez mudrosti nefs je sklon predvoditi samoga sebe pružanju otpora.
Iako ima životinjske prirode, čovjek se ističe i smatra se višim bićem od životinje zbog svog razuma i duhovnog kapaciteta, čak i onda kad je često svojim djelima daleko od toga da reflektuje taj kapacitet.

Kad je Allah dz.s. stvorio nefs naredio mu je:
” Idi ! ”
” Ne zelim ici ” , odgovorio mu je nefs .

Potom mu je receno :
” Dodji ! ” , a on je rekao :
Ne zelim doci . ”

Onda je upitan :
” Ko si ti ? ”
On je odgovorio :
” Ko sam ja ? Ja sam ja , a Ti si Ti . ”

Tada je stavljen hiljadu godina u najteze patnje , a potom ponovo
upitan :
” Ko si ti ? ”
” Ko sam ja ? Ja sam ja , a Ti si Ti , ” – odgovorio je nefs .

Ponovo je hiljadu godina stavljen u najteze patnje . Nakon toga je
doveden pred Gospodara koji mu je isto pitanje postavio :
” Ko si ti ? ”
Nefs je odgovorio :
” A ko sam to ? ”

Gospodar ga dalje pita – ” Ko sam Ja ?”
a nefs je odgovorio :
” Ko si Ti onda ? ”

Sve godine kazne njemu su samo gordost povecale .
Allah naredi da se nefs stavi u dolinu gladi . Tu je hiljadu godina
pacen gladju .
Nakon toga Gospodar ga je upitao :
” O nefsu ,  ko sam Ja ? ”
Ovog puta nefs odgovori :
” TI SI BOG , OSIM KOGA DRUGOG NEMA . ”

Posto je samo glad slomila njegovu tvrdoglavost , Allah dz.s. je
naredio post u mjesecu Ramazanu , kako bi mi , nase nefsove , kroz
glad , pristojnosti naucili .

Kao sto mozemo i predpostaviti postoje nivoi nefsa:

1.      Nefs-i Emmara – Nefs koji zapovijeda

”Ja ne pravdam sebe. Zaista je nefs sklon zlu, osim onome kome se Gospodar moj smiluje. Gospodar moj zaista ptašta i samilostan je.” (Jusuf; 53)

Opis: narcisoidan, mehanički, uslovljavajući, nerazmišljajući, impulsivan
Navike: ponos, neprijateljstvo, podlost, pohlepa, oštrina

2.  Nefs-i Levvama – Nefs koji sebe kori

”Kunem se dusom koja sebe kori” (El-Kijame, 2).   Prevod -(Besim K.)
Opis: savjest, sposobnost samopromatranja.
Navike: tračanje, lukavstvo, oholost, dvoličnost, samosvjesnost, krivnja, strašljivost, željno razmišljanje, intenzivna želja za udovoljavanje drugima

3.  Nefs-i Mulhima – Nadahnuti nefs

”I nefsa i Onoga ko ga stvori, pa ga nadahnu razvratom njegovim pa ga nadahnu da zna šta je zlo, a šta dobro” (Eš-Šems; 7 i
Opis: darežljivost, zahvalnost, skromnost, saosjećajnost, strastvena vatrena  želja
Navike: slobodoumno pomanjkanje diskriminacije, mistična inflacija, tendencija ka duhovnoj pohlepi

4. Nefs-i mutme’inne – Smireni nefs

”O, nefsu smireni… (El-Fedžr; 27)

Opis: dostojanstvo, iskrenost, hrabrost, saosjećajnost, kompletna odanost
Navike: privrženost duhovnoj težnji

5.      Nefs-i Radijje – Zadovoljan nefs

”O, nefsu smireni! Vrati se Gospodaru svome zadovoljan…” (El-Fedžr; 27 i 28)
Osobine: istrajnost, podnosivost i postojanost
Navike: lična identifikacija sa tugom

6.      Nefs-i merdijje – Nefs kojim je Allah zadovoljan

”A i On tobom zadovoljan” (EL-Fedžr; 28)
Opis: spoznaja Allaha, iskrenost, neograničeno vjerovanje, nada i egzistencionalno prijateljstvo

7.    Nefs-i Safijje – Čist nefs

”Danas sam vam vjeru vašu upotpunio, i blagodat Svoju prema vama ispunio i da islam vaša vjera bude Ja sam htio” (El-Ma’ide; 3)

Odgovori

