Adem a.s.

Posted on Updated on

Samir ef. Čekić
Samir ef. Čekić

Allah dz.s. kaze:

Ljude i dzinne sam stvorio da me obozavaju. (Az-Zarijat, 56.)
Zbog cega je Allah dz.s. stvorio naseg oca Adema i nas? Zasto? Da Mu robujemo! Allahu ne treba nas ibadet. On je Ganijj Bogat od toga. Mi smo kod Allaha fukara, a On je Neovisan i Hvale dostojan.
Ali Allah ima lijepa svojstva (sifate) i lijepa imena, voli da se tragovi Njegovih svojstava vide, da se vide tragovi Njegova rahmeta, moci, mudrosti, zato je stvorio stvorenja da se vidi Njegov rahmet, Njegovo znanje i moc. Da bi se to pokazalo, stvori stvorenja, iako ta stvorenja Njemu ne trebaju. Da covjek shvati koliko je, u odnosu na Allaha, malehan.
Kazivanje o Ademu pocinje prije njegovog stvaranja. Pocinje velicanstvenim nebeskim dijalogom izmedu Gospodara dz.s. i meleka:
A kada Gospodar tvoj rece melekima:
“Ja cu na Zemlji namjesnika postaviti!” (Al-Baqara, 30.)
Halifa je namjesnik, zamjenik, upravitelj. Ebu-Beker je halifa Bozijeg poslanika, zamijenio ga je poslije njegove smrti. A Allah, koji je Uzvisen od bilo kakvog poredenja, htjede postaviti na Zemlji namjesnika koji ce Njegov Serijat na Zemlji provoditi.
On vas od Zemlje stvara i daje vam da zivite na njoj! Zato Ga molite da vam oprosti, i pokajte Mu se, jer Gospodar moj je, zaista, blizu i odaziva se. (Hud, 61.)
Dzini su manje vrijedni i manje pametna stvorenja od Ijudi da bi bili namjesnici na Zemlji. Uléma o dzinima kaze: “Najpametniji od njih je na razini intelekta desetogodisnjeg djeteta.”
Covjeka je Allah stvorio u najljepsem obliku i u njega udahnuo dio Svoga ruha (duha). Meleki upitase:
Zar ce Ti namjesnik biti onaj koji ce na njoj nered ciniti i krv prolijevati? A mi Tebe velicamo i hvalimo i, kako Tebi dolikuje, stujemo. On rece: “Jaznam ono sto vi neznate.” (Al-Baqara, 30.)
Kako su meleki znali da ce Adem i njegovi potomci nered ciniti i krv prolijevati? Nisu oni to izrekli u obliku prigovora, nisu ne daj Boze. Meleki nikad i nijednog trena nisu Allahu neposlusni, oni su plemenita stvorenja.
Koji se onome sto im Allah zapovjedi nece opirati , i koji ce ono sto im se naredi izvrsiti. (At-Tahrim, 6.)
To su rekli u vidu trazenja pojasnjenja. Pitaju nakon sto su vidjeli sta su dzini napravili na Zemlji. Allah je stvorio dzine i dao im slobodu izbora pa su nered zemljom provodili, a sad ce stvoriti drugo stvorenje, koje ce mozda kao i dzin, nevaljalo biti; nered ciniti i krv prolijevati. To je znacenje ajeta.
Meleki su se pobojali da nisu sta propustili u ibadetu prema Allahu dz.s. htjeli su da pitaju: Jesmo li mi propust ucinili pa Ti, Gospodaru nas, stvaras drugo stvorenje! Zato su rekli: A mi Tebe velicamo i hvalimo i, kako Tebi dolikuje, stujemo. Jesmo li mi sta pogrijesili u tesbihu i hvaljenju Tebe pa Ti stvaras drugo stvorenje? Pitanje je postavljeno iz dva dijela:
-Hoces li stvoriti stvorenje koje ce nered ciniti kao sto je dzin nered cinio?
-Jesmo li mi zgrijesili pa, pored nas, hoces stvoriti drugo stvorenje?
Allah dz.s. je odgovorio: “Ja znam ono sto vi ne znate.” Ovdje su meleki medusobno razgovarali. Zakljucili su – Neka nas Gospodar stvori sta hoce:
Nece stvoriti stvorenje a da mi ne budemo plemenitiji i pametniji od njega.
Vidjeli su stvorenja: nebesa, Zemlju, vjetar, dzine, rijeke, zivotinje i znali su da su da oni nisu jedini koji Allaha tesbih ciné i vjerno ispunjavaju zadace i da su oni najplemenitija stvorenja kod Allaha dz.s.
Kad Allah htjede stvoriti Adema a.s. naredi da mu se donese prasine sa zemlje. U hadisu, kojeg biljeze imam Ahmed, Tirmizi, Ibnu Hibban i drugi, stoji:’ ‘
Allah je stvorio Adema od saké zemlje sakupljene sa svih strana Zemlje, pa sinovi Ademovi (ljudi) postale poput zemlje. (Ahmedov Musned, hadis 19597.)
Bijel, crn, crven, pored toga, zlocest, dobar, tezak, lahak, veseo, tuzan – kao zemlja. Prkoda i raznolikost Ijudi je iz osnove raznolikosti tla zemaljskog; sa njegovom bojom, prirodom i odlikama. Raznolikost Ijudske prirode je u osnovi plod (rezultat) raznolikosti tla zemaljskog, u pogledu na njegove boje, prirodu i odlike. Stvaranje poce sa tom prasinom. Zatim pokvasi prasinu i ucini je glinom. Zbog toga imamo ajete koji govore da je Adem stvoren od prasine i ajete da je stvoren od gline. U pocetku je bila prasina pa dodata voda pa je postala glina (ilovaca) .
“kad je melekima Gospodar tvoj rekao: “Stvorit cu covjeka od ilovace.”(Sad,71.)
Njih stvaramo od Ijepljive ilovace. (As-Saffat, 11.)
Pogledaj pocasti prema covjeku. U Kur’anu pise :
Onog koga sam Sobom stvorio. (Sad, 75.)
Ono sto sam Ja rukama Svojim stvorio. Allah nije nekog od meleka zaduzio u stvaranju covjeka, nego ga je licno, Sobom stvorio. Nacinio ga je u obliku kipa. Ostavio je ilovacu tako dok nije postala JCaha – crna poput cupa. Allah dz.s. kaze:
Mi smo stvorili Adema od ilovace, od blata ustajalog. (Al-Hiqr, 26.) Dakle nema proturjecja u stvaranju covjeka, od prasine koja je potom postala ilovaca koja je od stajanja postala zemlja ustajala – sve su to faze stvaranja covjeka. Allah dz.s. kaze:
Mi smo stvorili Adema od ilovace, od blata ustajalog, a jos prije smo stvorili dzinne od vatre uzarene. (Al-Hiqr, 26,27.) Ajeti ukazuju na sljedece:
“Zar da se poklonim onome koga si Ti od ilovace stvorio”, rece.(Al-Isra’,61.)
U drugom ajetu:
Od sasusene ilovace, kao sto je grncarija. (Ar-Rahman,l 4.)
Ovo stvaranje je bilo u posljednjem sahatu petka, dana Allahovog, koji nije kao nasi dani, dan cije se racunanje razlikuje od naseg racunanja. A sto se tice oblika tog kipa, imam Buhari, Ahmed i drugi biljezehadis:
Allah je .stvorio Adema visokog sezdeset lakata, ï od tada je svaka generatija niza i niza sve do sada. (Buhari 3/1210, hadis 3148.)
Ogronino stvorenje bijase covjek. Div, sezdeset arsina visok. U hadisu, kojeg biljezi imam Ahmed,kaze:
Kad je Allah stvorio Adema, prije nego mu je dusu udahnuo, ostavio gaje ne ko vrijeme kipom nepomicnim. (Muslim, hadis 4727.)
Iblis je, cudeci se, obilazio oko kipa; kad je vidio da je unutrasnjost prazna, shvatio je kako se radi o stvorenju kojim je tesko upravljati. Ovaj hadis je potvrda kako dzini nemaju unutrasnju supljinu kao covjek i pojasnjava sta je Iblis cinio Ademu dok je jos kip bio. U drugom hadisu, kojeg biljezi Taberi od Ibn Abbasa, se kaze kako je Allah naredio da mu se donese komad zemlje, pa je tako i ucinjeno. Adem je stvoren od ilovace Ijepljive. Allah, ijfe, ga je Sobom stvorio i ostavio ga, bez duse, tijelom nepomicnim. Iblis bi mu dolazio i nogom bi kip udarao. Kip bi odzvanjao. Meleki su prosli pored kipa bezdusnog, nepomicnog pa se uplasise onog sto vidjese. Najvise se bojao Iblis, prolazio bi pored Adema i udarao ga. On bi odzvanjao kao sto cup odzvanja, Iblis mu je govorio:”Zbog neceg vaznog si stvoren!?”
Zatim bi ulazio na usta Ademova a izlazio na straznjicu, melekima govoreci: “Ne bojte se ovoga,ako ja budem imao vlast nad njim, unistitcu ga, a ako on bude meni nadreden, sigurno eu mu neposlusan biti.”
Ovdje pocinje Iblisovo neprijateljstvo spram Adema a.s. Od prvog susreta, od samog pocetka! Potom je Allah udahnuo dusu u Adema, o cemu ajeti govore:
“… i kad mu dam lik i u nj udahnem dusu, vi mu se poklonite!”
(Al-Hiqr,29.)
Isaov slucaj je u Allaha isti kao i slucaj Ademov: od zemlje ga je stvorio, azatim rekao: “Budi! i on bi.” (Alu’Imran, 59.)
U hadisima se spominju detalji udahnuca duse u Adema a.s. Kad je udahnuta dusa dosla u glavu, Adem kihnu a meleki mu rekose:
-Reci elhamdulillah.
On to izgovori a Allah mu rece:
-Rahimeke Rabbuk -tvoj Gospodar ti se smilovao.
Pogledaj, prije nego je u potpunosti udahnuo dusu, Gospodar se smilovao covjeku.
Kad dusa dode u oci Ademove, poce promatxati dzennetske plodove, a kad dode u trbuh zazeli Adem te plodove. Prije nego je dusa dosla u noge, pohiti Adem plodovima Dzenneta, da ih proba, da jede. Na to se odnose rijeci Uzvisenog: ” covjek je brzopletim stvoren”.
Uvijek hica, zurba. Prije nego je dusa stigla u noge, pozurio je da okusi plodove.
Kad ga je Allah stvorio potra ga po ledima, te iz njegovih leda izadose potomci Ademovi, koji ce doci do Sudnjeg dana. Ovaj dogadaj poznat kao misak se spominje u brojnim ajetima i hadisima. Biljezi se od Muslim ibn Jesara r.a.da je Orner r.a.upitan o znacenju ajeta:
I kad je Gospodar tvoj iz kicmi Ademovih sinova izveo potomstvo njihovo i zatrazio od njih da posvjedoce protiv sebe:
“Zar Ja nisam Gospodar vas?” – oni su odgovarali: “Jesi, mi svjedocimo” – i to zato da na Sudnjem danu ne reknete: “Mi o ovome nista nismo znali”,
ili da ne reknete: “Nasi preci su prije nas druge Allahu ravnim smatrali, a mi smo pokoljenje poslije njih. Zar ces nas kazniti za ono sto su lazljivci cinili!” (Al-‘Acaf, 172, 173.)
Pa Omer r.a. rece:
-Cuo sam Poslanika s.a.v.s.da je rekao:
“Doista je Allah stvorio Adema pa ga Svojom desnicom potrao po ledzima i iz njih izvadio sve potomstvo Ademovo do Sudnjeg dana. Potom mu rece: ‘Ove sam stvorio za Dvennet i radit ce djela stanovnika Dzenneta, a ove sam stvorio za vatru i raditce djela stanovnika vatre. ‘”Jedan covjek upita: “Allahov Poslanice , cemu onda sav nas trud, kad je sve odredeno?” Rece: “Zaista Allah dz.s. ako je roba stvorio za Dzenet uputi ga na djela stanovnika Dzenneta sve dok ne umre radeci djela Dzenetlija i uvede ga u Dzenet. A ako je stvorio roba za Dzehennem uputi ga na djela Dzehenemlija sve dok ne umre radeci djela stanovnika Dzehenema. ”
Svakom je olaksano ono zbog cega je stvoren.
I tako, subhanallah, vidimo Ijude kako ciné ogromno dobro tako lahko i jednostavno, dok drugi ciné zla od kojih pamet staje. Svakom je olaksano raditi djela zbog kojih je stvoren. To je jedno od znacenja kadera – Allahovog odredenja, sudbine. U konacnom zbiru, covjek je slobodnog izbora za sebe i to je dio dubokog pitanja kadera, o cemu ce, insaAllah, drugi put biti rijeci.
Kad je Allah stvorio Adema i udahnuo dusu u njega, naredi melekima i Iblisu da ucine sedzdu Ademu. Iblis je bio dobri dzin koji do tada nikada nije neposlusan Allahu bio, te ga Allah zbog njegove poslusnosti na nebesima nastani. Allah dz.s. kaze:
Mi smo Adema stvorili i onda mu oblik dali, a poslije melekima rekli: “Poklonite mu se!” i oni su se poklonili, a Iblis nije; on nije htio da se pokloni. “Zasto se nisi poklonio kad sam ti naredio?” -upita On. “Ja sam bolji od njega; mené si od vatte stvorio, a njega od ilovace” -odgovori on.
“E onda izlazi iz dzenneta” rece On -, “ne prilici ti da u njemu prkosis; izlazi, ti si, zaistaod onih prezrenih!” (Al-‘Araf,ll.-13.)
Kako ces se ti oholiti, izlazi! Iblis rece:
“Daj mi vremena do dana njihova ozivljenja!” ‘Zamoli on. (Al-‘Ataf, 14.)
Da toliko dugo zivi, pa mu Allah rece:
“Daje ti se vremena!” -rece On. (Al-‘Araf, 15.)
“E zato si odredio pa sam u zabludu pao” – rece “Kunem se da eu ih na Tvom pravom putu presretati, pa eu im sprijeda, i straga, i zdesna i slijeva prilaziti, i Ti ces ustanoviti da vecina njih nece zahvalnabiti!” (Al-Araf, 16, 17.)
“Izlazi iz njega, pokuden i ponizen!” -rece On. “Tobom i svima onima koji se budu povodli za tobom doista ce Dzehennem napuniti!”(Al-‘Ataf,18.)
Brojni su ajeti koji pojasnjavaju i rasclanjuju ovo spomenuto o Iblisovom odbijanju sedzde Ademu a.s. Zbog ogranicenosti vremena i prostora spomenut cemo samo jos sljedece ajete:
I kada rekosmo melekima: “Poklonite se Ademu!” -oni se svi, osim Iblisa, poklonise. “Zar da se poklonim onome koga si od ilovace stvorio?” ‘rece.
“Reci mi” – rece onda * , “evo ovoga koga si iznad mené uzdigao; ako me ostavis do Smaka svijeta, sigurno eu, osim malobrojnih, nad potomstvom njegovim zagospodariti.” “Odlazi”! -rece On. “Onima koji se za tobom budu poveli i tebi kazna dzehennemska bitce vam puna kazna.” “I zavodi glasom svojim koga mozes i potjeraj na njih svoju konjicu i svoju pjesadiju, i budi im ortak u imecima, i u djeci, i daji im obecanja – a sejtan ih samo obmanjuje – ali ti, doista, neces imati nikakve vlasti nad robovima Mojim!” A Gospodar tvoj je dovoljan kao zastitnik! (Al-Isra, 61-65.)
Dakle mnogo ajeta pojasnjava prvi grijeh prema Allahu dz.s.
Prvi koji je direktno odgovorio neposluhom Gospodaru svih svjetova bio je Iblls Prokleti.
Zbog toga ga Allah naziva kafirom – onaj koji nijece, porice i prikriva Allahove blagodati.
Uzrok prvog grijeha bila je oholost, stoga uléma kaze: “Bit svakog grijeha je oholost.” Otuda toliki hadisi koji zestoko upozoravaju na problem oholosti:
Nece uci u dzennet onaj u cijem srcu bude koliko trun oholosti. (Muslim, hadis 225.)
Ko se oholi porijeklom, odjecom, djecom, autorn cini srz grijesenja. Otuda Boziji poslanik, kad je cuo ashabe da isticuci svoju pripadnost islamu skandiraju:
‘”-O ensarije!,a drugi O muhadziri!,je rekao: “Ostavite se toga, toje crkotina, toje smrad. ”
Nacionalizam, regionalizam ili lokalizam je klica svakog zla. Nemoj se oholiti nad radnikom, komsijom, siromahom. Prvi grijeh prema Allahu je proizasao iz oholosti.
Tako je stvoren Adem i tako je bio njegov pocetak.
Adem je stvoren – ucen. Nije bio neznalica, neuk kao sto nas danas uce, kao: “Covjek je lutao zemljom i upoznavao, ucio govoriti, alat koristiti, vatru naloziti.” To je besmislica! Adem je stvoren kao jako pametno i obrazovano bice. Pametniji od meleka. O tome nam govore ajetimudri.
Kad je dusa dosla u noge Ademove, Allah dz.s. mu rece:
-Idi onim melekima i reci im: “Esselamu alejkum.”
Jezik kojim je govorio Adem je bio arapski. Da, jezik meleka i stanovnika Dzenneta. Arapski! Ode i rece im:
-Esselamu alejkum! Odgovorise:
-Ve alejke sselam ve rahmetullah! Allah mu rece:
-Ovo je tvoj pozdrav i pozdrav tvojih potomaka.
Selamom se selamimo i ponosimo jer time bastinimo Allahov pozdrav Ijudima od vremena stvaranja covjeka. Selam znaci mir i spas, zaista su cudni oni koji ga se stide!
I pouci On Adema nazivima svih stvari. (Al-Baqara, 31 .)
Stvoren je i zna nazive svih stvari i cemu sluze. Cemu ga je poducio? Mufesski, posebno Ibnu Abbas, kazu: “Ovo je zivotinja, ovo ptica, ovo drvo, ovo je more” – tako spominje Ibnu Abbas. Allah dz.s. ga je poducio nazivima svih stvari na nebesima i Zemlji. Koje je to znanje!!! Ima li danas insana da toliko zna?! Nema! Ljudi otkriju neke nove zivotinje i ne znaju kako biih nazvali.
Adem je znao imena svih stvari. Allah ga je poducio svim prvim zanatima i uzvisio ga ne samo oblikom i velicinom, nego i intelektom i mudroscu.
I pouci On Adema nazivima svih stvari, a onda îh predoci melekima i rece: “Kazite Mi nazive njihove, ako istinu govorite!”
(Al-Baqara,31.)
Kakva je veza istine sa ovim ajetom? Sjecate li se sta su meleki rekli kad su obavijesteni o stvaranju covjeka? Rekli su: Neka stvori kakvo hoce stvorenje, ali nece biti bolje i pametnije od nas. Pa im Allah pokaza da je Adem bolji od njih kad im naredi da mu sedzdu ucine.
Bila je to sedzda pocasti, a ne sedzda robovanja. U ranijim serijatima sedzda pocasti je bila dozvoljena, tako je Jakub a.s. sa sinovima ucinio sedzdu Jusufu a.s. ali je kasnija ta sedzda dokinuta. Ovdje Allah dz.s. hoce melekima dokazati da Adem i bolje zna od njih, da je znaniji i uceniji. Dakle, ako je istina ono sto ste govorili, deder kazite nam nazive
“Hvaljen neka si” -rekose oni ‘”mi znamo samo ono cemu si nas Ti poucio; Ti si Sveznajuci i Mudri.” (Al-Baqara, 32.)
“O Ademe” ‘ rece On -“kazi im ti nazive njihove!” I kad im on kaza nazive njihove, Allah rece: “Zar vam nisam rekao da samo Ja znam tajne nebesa i Zemlje i da samo Ja znam ono sto javno cinite i ono sto krijete!” (Al-Baqara, 33.)
Sta su to krili meleki? Pa rijeci: “Mi smo bolji i uceniji od bilo kojeg stvorenja kojeg Allah stvori.”
Obratite paznju, kada citamo o poslanicima, pocinjemo shvatati Kur’an, neces razumjeti Kur’an dok ne budes znao kazivanje o poslanicima.
Potom Allah dz.s. stvori Havu. Nije je odmah nakon stvaranja Adema stvorio, nego je proslo neko vrijeme. Iako je bio u Dzennetu, Adem je osjecao tjeskobu. Sam! Jednog dana dok je Adem spavao, Allah dz.s. uze rebro iz Ademove lijeve strane, tu kost prekri mesom i od nje stvori Havu. O tome Allah dz.s. kaze:
O Ijudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas od jednog covjeka stvara, a od njega je i drugu njegovu stvorio. (An-Nisa1,1.) Kad se Adem probudio ugleda zenu kako sjedi pored njega. Upita je:
-Sta si ti?
-Zena.
-Zasto si stvorena?
-Da se uz mené smiris.
Smiraj, zbog toga je stvorena! Meleki ugledase zenu kako razgovara sa Ademom. Vide novo stvorenje. Nije kao on. Htjedose jos jednom ispitati znanje Ademovo. Upitase ga:
-Kako se zove?
-Hava.
-A zasto Hava?
-Zato sto je stvorena od ” od neceg zivog.”
Od Adema koji je bio ziv.
Biljezi imam Muslim da je Resulullah s.a.v.s. rekao:
Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, kadprisustvuje necennt neka samogovori ono sto je korisno, ili neka suti. I lijepo sa zenama postupajte. Zaista je zena stvorena od rebra, a rebro je na vrhu najkrivlje. Ako ga pokusas potpuno ispraviti, puknutce; ako ga ostavis takvog, stalno ce se jos vise iskrivljivati. Lijepo sa zenama postupajte. (Muslim, hadis 6604.)
Znaci u prirodi zene su nepravilnosti. Emocije cesto vladaju razumorn zene. Nemojte ih prisiljavati na ono za sta nisu stvorene, niti ini pustati preko njihove prit ode. Stvorene su takve pa sa njima oprezno. Ako pokusas to ispraviti slomitces je. Ako ostavis, ostatce te emocije, pa ih podnosi. Zato zavrsava hadis: Lijepo sa zenama postupajte.
U sahih-hadisima o Ibrahimovoj zeni Sari se kaze kako je ona bila najljepsa zena na svijetu, poslije Hâve. Dakle, Hava je apsolutno najljepsa, ikad stvorena zena. Potom Iblis poce nagovarati Aderna a.s. To nagovaranje je bilo u Dzennetu. Nakon sto su Adem i Hava, Allahovom voljom, nastanili Dzennet, Gospodar im rece:
I kad rekosmo: “O Ademe, zivite, tï i tvoja zena u Dzennetu i jedite u njemu koliko hocete i odakle god zelite, ali se ovom drvetu ne priblizavajte pa da sami sebi nepravdu ucinite.”
(Al-Baqara,35.)
Dzennet prostran kao nebesa i Zemlja. Sve je bilo na raspolaganju i dozvoljeno Ademu i Havi osim jednog drveta. Zivot bez umora, poteskoca i manjkavosti. Savrseni komoditet. Prije nego je sejtan poceo nagovarati Adema, Allah dz.s. upozori Adema rijecima:”
Rekli smo: “Ademe zaista je sejtan tebi i zeni tvojoj neprijatelj, i ne dozvolite da vas izvede iz dzenneta, pa da patnje osjetite.”
(Taha,
I u njemu neces ni ogladnjeti ni go biti. (Taha, 118.)
Oni koji kazu kako je insan u pocetku bio bez odjece, pa je naucio napraviti odjecu i obucu – nije tacno. Allah mu je dao odjecu u Dzennetu i dao mu je odjecu na dunjaluku:

Dali smo vam odjecu kojom cete pokrivati stidna mjesta vasa, a i raskosna odjela, ali odjeca bogobojaznosti, to je najbolje.
(Al-‘Araf,26.)
Ni Adem ni njegova zena razgolisenost nisu poznavali, od samog pocetka.
U njemu neces ni ozednjeti ni zegu osjetiti. (Taha, 119.)
Potpuno uzivanje. Ovdje je pocelo nagovatanje. Allah dz.s. je dozvolio Iblisu ulazak u Dzennet radi vesvesa nagovaranja. Sejtan ga poce nagovarati. Iz cega se sastojalo to nagovaranje?
Poce mu govoriti kako je bas to drvo koje mu je zabranjeno, ustvari drvo vjecnosti, drvo moci i vlasti.
I sejtan im poce bajati da bi im otkrio stidna mjesta njihova, koja su im skrivena bila, i rece: “Gospodar vas vam zabranjuje ovo drvo samo zato da ne biste meleki postali ili da ne biste besmrtni
bili.”(Al-‘Araf,20.)
Ako dotaknete drvo, necete vise biti Ijudi, bit cete meleki, bit cete vjecni, ubjedivao ih je sejtan u to.
I zaklinjase im se: “Ja sam vam, zaista, savjetnik iskreni!” (Al-‘Araf, 21.)
Mnogi Ijudi iz sejtanove partije se nama cesto zaklinju kako su oni dobro upucenii kako nam time zèle samo savjet dati.

I na prevaru njih dvoje zavede. (Al-‘Araf, 22.)
Pomjeri ih. Zivis u Dzennetu, hej Ademe! Sta hoces!? Ali, subhanallah, ljudski razum je nesavrsen i manjkav.

A kad oni oni drvo okusise, stidna mjesta njihova im se ukazase.(Al-‘Araf, 22.)
Spade odjeca, golisavost se ukaza. Postidjese se Adem i Hava. Stid je u ljudskoj prirodi koja se od Adema,zgrazava razgolisenosti.
I oni po sebi dzennetsko lisce stavljati pocese. (Al-‘Araf, 22.)
Adem je trceci bjezao sa tog mjesta. Allah ga zovnu, kako se u hadisimabiljezi:
“Zar to bjezis od mené, Ademe!” Gdje to mislis da mozes pobjeci?
“Gospodaru, stidim seTebe”. (Hiljetul enbija1, 1/254.)
Stidme,ja Rabbi!
Adem je bio vjernik i stid ga je bilo da ga Gospodar njegov vidi razgolisenog, neposlusnog i grijesnog. Prva koja je kusala drvo je Hava. Ona ubijedi Adema da i on proba. Buharija biljezi da je Poslanik s.a.v.s. rekao:
Da nije bilo Hâve, nijedna zena ne bi prevarila svoga muza. (Buhari, hadis 3197.)
“Zar vam to drvo nisam zabranio”? ! – zovnu ih Gospodar njihov ‘”i rekao vam: ‘sejtan vam je, zbilja, otvoreni neprijatelj.'”
Kako su postupili Adem i Hava? Jesu li usttrajali u grijehu kao Iblis kad je sedzdu uciniti odbio? Priznali su grijeh i zamolili Allaha:
“Gospodaru nas” ‘ rekose oni -“sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprostis i ne smilujes nam se, sigurno cemo biti izgubljeni.”(Al-Araf,23.)
Zbog jednog drveta. Naizgled lahak ispit, ali se Gospodar naljuti i rece:

“Izlazite” – rece On ‘”jedni drugirna bitcete neprijatelji! Na Zemlji cete boraviti i do smrti ostati. Na njoj cete zivjeti, na njoj cete umirati i iz nje ozivljeni biti” -rece On. (Al ‘Araf, 24. -25.)
Brojni ajeti govore o ovom dogadaju, pa tako i u suri Ta-Ha, 116.-123. ajet, stoji:”
A kad smo melekima rekli: “Poklonite se Ademu! ” -svi su se oni poklonili, samo Iblis nije htio.
“O Ademe” ‘ rekli smo “ovaj je doista neprijatelj tebi i tvojoj zeni, zato nikako ne dozvoli da on bude uzrok vasem izlasku iz Dzenneta, pa da se onda mucis.
U njemu neces ni ogladnjeti, ni go biti,
u njemu neces ni ozednjeti, ni zegu osjetiti”.
Ali sejtan mu poce bajati i govoriti: “O Ademe, hoces li da ti pokazem drvo besmrtnosti i carstvo koje nece nestati?”
I njih dvoje pojedose s njega i ukazase im se stidna mjesta njihova pa pocese po njima lisce dzennetsko stavljati – tako Adem nije Gospodara svoga poslusao i s puta je skrenuo.
Poslije ga je Gospodar njegov izabranikom ucinio, pa mu oprostio i na pravi put ga uputio.
“Izlazite iz njega svi” – rece On – “jedni drugima cete neprijatelji biti! Od Mené ce vam uputa dolaziti, i onaj ko bude slijedio uputu Moju, nece zalutati i nece nesrecan biti.”
Dakle,
Tako Adem nije Gospodara svoga poslusao i s puta je skrenuo.
Poslije ga je Gospodar njegov izabranikom ucinio, pa mu je oprostio i na pravi put ga uputio. (Ta-Ha, 121. -122.)
Potom mu je Allah oprostio i naredio mu da se na Zemlji nastani. I spusti se Adem na Zemlju. Allah ga je poducio rijecima i oprostio mu ovaj grijeh. Komentatori Kur’ana kazu kako su te rijeci:
“Gospodaru nas, sami smo sebi krivi i ako nam Ti ne oprostis i ne smilujes nam se, sigurno cemo biti izgubljeni.” (Al-‘Araf, 23.)
To je dova grijesnika. Ko zgrijesi Allahu neka uci ovu dovu.
Na Zemlju, zajedno sa Ademom, sidose Hava i Iblis. Na kojem mjestu je sisao Adem? Predaje koje govore o tome se razlikuju. Ibn Abbas r.a.kaze:
“Spusten je Adem u Indiji a Hava je sisla u Dzidi, pa je Adem trazio sve dok se ne sastadose na Arefatu”. (TaberijevTarih, 1/79.)
Zato se zove Arefat spoznaja, upoznavanje, tu su se upoznali Adem i Hava na dunjaluku. Potom Allah dz.s. kaze:
I od njih dvoje mnoge muskarce i zene rasijao. (An-Nisa’, 1 .)
Taberi biljezi da je Hava u dvadeset porodzaja Ademu rodila cetrdesetero djece, svaki puta bi rodila blizance, brata i sestru. Prvi su rodeni Kabil i Kulejm, a zadnji Abdul-Mugis i sestra mu Ummul-Mugis. Broj ljudi se poceo neprestano povecavati. Njihov poslanik je bio Adem a.s. Svi su bili muvehhidini- monoteisti.
Svi Ijudi su bili jedan Ummet. (Al-Baqara, 213.)
Ibnu Hibban u Sahihu biljezi da je Ebu Zerr pitao Poslanika s.a.v.s.
-Koje bio prvi vjerovjesnik – resul?
-Adem, – rece Poslanik. Ebu-Zerrupita:
-Poslanik kojem je spustena objava!?
-Da – rece Poslanik s.a.v.s.
Allah dz.s. je direktno razgovarao sa Ademom. Ibnu Dzetir i Ibnu Kesir biljeze od Ebu Musa el-Esanja da je Allah, kad je protjerao Adema iz Dzenneta na Zemlju, poducio ga raznim zanatima. Covjek je od pocetka bio alimen ucen, znan.
Kako danas otkriju plemena koja zive van svih normi civilizacije?
Uléma veli: Oni su se izgubili od ostatka svijeta, ali je civizacija pocela sa prvim covjekom.
Potoni se Ijudi razmnozise i nastade prvi grijeh na zemlji. Kabilovo ubistvo Habila. Kur’an nam kazuje o dogadajima vezanim za dvojicu Ademovih sinova. Kabil je bio prgave naravi, gord, zemljoradnik. Habil je bio blage naravi, pastir stada ovaca. Pastir uvijekmora biti samilostani blagprema bolesnoj i ranjenoj stoci.
U pocetku covjecanstvu je trebao poseban zakon koji regulise nacin sklapanja braka i odabir bracnog druga. Danas, nama je zabranjen brak brata i sestre. Tada su svi bili braca i sestre. Svi su Ademova djeca. Tako je Kabil, po tadasnjem zakonu, mogao ozeiiiti bilo koju sestru osim bliznakinje sa kojom je zajedno roden. Isto tako i Habil.
Sestra Habilova je bila manje lijepa od Kabilove. Kabil nije zelio da njegova Ijepsa sesttra bude bratova zena. Htio ju je za sebe. To mu je bilo zabranjeno. Adem im je to zabranio posto je bio nebijjun mursel vjerovjesnik sa objavom. Resuli su imali svoj serijat a nebiji su slijedili serijat ranijeg resula. Kabil se naljuti na taj serijat Ademov. Nije mu se svidio. Adem je takoder propisao i kurban. Imali su znak koji je kurban kod Allaha kabul. Kojeg vatra spali taj kurban je kod Allaha primljen.
Braca su se razisla u misljenju, htjeli su da im Allah presudi. Ciji kurban bude primljen – on je u pravu. Habil zrtvova kao kurban najbolje bravce koje je imao, a Kabil prinese ubudzalo povrce. Dosli su narednog dana i vidjese kako je Habilov kurban primljen. Kabila bijes obuze, nije mu zelio dati sestru, jos mu ni kurban nije primljen! Sejtan mu, nagovarajuci ga, rece:
-Ubij brata!
Kabil odluci to i uciniti. Nisu znali sta je to ubistvo. To ce biti prvo ubistvo i prva smrt na Zemlji. Mirno je otisao bratu i rekao mu:
-Ubitcu te! Habil mu rece:
-Ako ti hoces mené ubiti, ja ruku svoju pruziti na tebe necu. Samo ce se moji grijesi pridodati tvojim.
U crnoj noci dok je Habil spavao, Kabil ubi brata udarivsi ga kamenom u glavu. Prvi zlocin ubistva. Izgubi se, sta sada da radi sa mrtvim bratom?! Prva smrt se desila, sta je sad ciniti! Poce ga nositi. Pa zastane. Pa opet. U tom stanju Allah posla dva gavrana koji se pobise i jedan ubi drugoga. Zatim je iskopao rupu i zatrpao ubijenog suparnika. Kabil od gavrana nauci kako da pokopa brata. Zbog ubistva se poce kajati. Kako je mogao tako nesto uciniti bratu?! Grizla ga je savjest, ali istigfar ne ucini. Iskrenoj tevbi nije dovoljno samo kajanje, nego se mora istigfar ciniti, mora se traziti oprosta od Allaha dz.s. Allah dz.s. nam spominje ovo kazivanje u Kur’anu, u suri Al-Maida, od 27. do 31. ajeta:
I ispricaj im o dvojici Ademovih sinova, onako kako je bilo, kada su njih dvojica zrtvu prinijeli pa kada je od jednog bila primljena, a od drugog nije, ovaj je rekao: “Sigurno eu te ubiti!” “Allah prima samo od onih koji su dobri” rece onaj.
“I kad bi ti pruzio ruku svoju prema meni da me ubijes, ja ne bih pruzio svoju prematebi da te ubijem, jer ja se bojim Allaha, Gospodara svjetova.
Ja zelim da ti poneses i moj i svoj grijeh i da budes stanovnik u vatri. A ona je kazna za sve nasilnike.”
1 strast njegova navede ga da ubije brata svoga, pa ga on ubi i posta jedan od izgubljenih.
Allah onda posla jednog gavrana da kopa po zemlji da bi mu pokazao kako da zakopa mrtvo tijelo brata svoga. “Tesko meni!” – povika on – “zar i ja ne mogu, kao ovaj gavran, da zakopam mrtvo tijelo brata svoga!” I pokaja se.
ImamTirmizi biljezi od Sad ibn Ebi-Vekasa da je u vrijeme iskusenja Osman ibn Affana rekao kako je cuo Poslanika s.a.v.s.da je rekao:
Docice vrijeme iskusenja fttneta, onaj ko bude tada sjedio bitce bolji od onoga ko bude stajao, a onaj ko bude stajao bitce bolji od onoga ko bude ^iirno isao. Rece: Ako uâe u kucu ipru^i ruku da me ubije? Poslanik rece: budi kao Ademov sin. (Tirmizijin Sunen, 4/486, hadis 2194.)
U vremenu fitneta budi kako se kaze u hadisu:
Budi ubijeni Allahov rob, a nemoj biti Allahov rob ubica. (Ahmedov Musned, hadis 22035.)
U hadisu kojeg biljezi imam Ahmed i drugi osim Ibn Davudu stoji :
Nepravedno se ne ubije nijedna osoba a daprvi sin Ademov (Kabil) ne snosi dio toggijehajerje onprvikojije ubio. (Buhari, hadis 3088.)
Pogledajte taj grijeh. Nije samo da je ubio brata nego je taj cin ucinio obicajem, a svako ko uvede ruzan obicaj nositce grijeh svih onih koji ga budu u tom zlu slijedili.
Nakon ubistva Kabil pobjeze. Nije zelio da se suoci sa Ademom. Ode sa zenom i nastani se u dolini. Adem je zivio blizu brda. Potomaka Kabilovih postade mnogo, pocese nemoral ciniti. Nisu kipove obozavali ali su, imajuci posve malo bogobojaznosti, radili mnoge grijehe. Ljudi se podijelise na dvije skupine: Zli sa Kabilom, dobri sa Ademom i ostalim sinovima. Kasnije cemo se vratiti ostatku price o Kabilu.
Adem je zivio 960 godina. Bio mu je odreden zivot od 1000 godina, ali mu je oduzeto 40 godina zivota. Mnogi hadisi kod Tirmizije i drugih, koji su sahih po Muslimovim uvjetima, a biljeze se od od Ebu Hurejre kojiprenosi da je Poslanik s.a.v.s. rekao:
Kad je Allah stvorio Adema potra ga po ledzima i iz ledza njegovih izadzose svi Ademovi potomci koji ce doci do Sudnjeg dana. Adem upita:
-Gospodaru, ko su ovi?
-Tvoji potomci!
Médzu ocima svakog covjeka je bilo svjetlo. Ademu se posebno svidjelo svjetlo jednog covjeka. Upita:
-Gospodaru, ko je ovo?
– Covjek koji ce doci sa posljednjim narodima,zove se Davud.
-Gospodaru, koliki si mu zivot odredio?
-Sezdeset godina.
-Samo!Podaj mu od mene cetrdeset.
Allah svojom moci ucini tako. Kad je zivot Adema bio na izmaku, dosao mu je Melek smrti. Adem je, kao i svi poslanici, znao koliko ce zivjeti. Mislio je da ima jos cetrdeset godina, ali je zaboravio da ih je dao Davudu. Adem to zanijeka. I potomci njegovi nijecu. Adem je zaboravio. I Ijudi zaboravljaju. Adem je pogrijesio i potomci njegovi grijese. Kazu da je i sama rijec insan – nastala od arapske rijeci nisjan -zaborav.
Pred smrt Adem, ?Sil, je ostavio Sita da vodi covjecanstvo putem hajra. Sit znaci poklon, dar od Allaha, jer se rodio nakon ubistva Habila, zbog kojeg je Adem mnogo tugovao. Ebu-Zerr prica kako je cuo Resulullaha s.a.v.s. kad je rekao:
Allah je objavio stotinu suhufa i cetiri knjige, samo Situ je objavio pedeset suhufa. (Tefsirul Kurtubijj, 1/180.)
Suhufa u kojima su bili upute i zakoni po kojima ce ljudi organizirati svoj zivot. Pocetak covjecanstva je trebao ustroj i organizaciju zivota. Adem je poducio Sita vecini znanja kojeg je imao, ali ga nije mogao poduciti svemu onome cemu je njega Allah poducio. Adem je direktno od Allaha poducen. Samo je to savrsena poduka. Svako Ijudsko poducavanje je nepotpuno. Sit je Ijude poceo poducavati zanatima, racunanju dana i noci, kulturi, ibadetu i si.
Imam Ahmed biljezi od Zumret Sadija da je rekao:
” Vidio sam sejha koji je drzao predavanje u Medini. Upitao sam: ‘Ko je ovo?’ Ubej ibn Ka’b, jedan od najupucenijih ashaba u Kur’an i njegov komentar. Rekao je: ‘Kad je Ademu closao smrtni cas rekao je sinovima svojim: ‘Pozelio sam dzennetskih plodova’. Dzennetski plodovi su kao dunjalucki: jabuka, nar, grozde, samo sto se ne mogu pokvariti kao dunjalucki plodovi. ‘Sinovi moji, idite i potrazite ih’. Djeca odose ne bi li babi donijeli tih plodova. Iduci tako, sretose meleke u liku Ijudi. U rukama im bijase cefini, tabut namirisani i druge stvari potrebne za ukop. Rekose: ‘O sinovi Ademovi, sta trazite’? ‘Babo nam je bolestan, zazelio se plodova Dzenneta’. ‘Vratite se, vasem ocu je dosao kraj’. Kad ih Hava ugleda, poznade da su meleki. Pride Ademu i poce ga nagovarati” .
Nije zeljela da umre. Adem joj rece:
Dalje odmeney sve ovo je zbog tvog ranijeg nagovaranja.
Ostavi mené i meleke moga Gospodara Uzvisenog! ( Ahmedov Musned, hadis 20288.)
Meleki mu dusu uzese, okupase ga, mezar mu nacinise i prije nego ga pokopase dzenazu mu klanjase, a sinovima Ademovim rekose:
O sinovi Ademovi, ovako sa umrlim postupite. ( Ahmedov Musned, hadis 20288.)
Umre Adem a.s. nakon zivota cijelog provedenog u ta’atu pokornosti Allahu dz.s. Nikad, osim jednom kad je kusao plodove drveta, neposlusan Allahu dz.s. nije bio u toku devetsto sezdeset godina zivota na Zernlji nikad nije neposlusan Gospodaru svome bio. Nas otacAdem a.s.Je veliki uzor kako se zivi na zemlji i robuje Allahu dz.s. Hava je umrla godinu dana nakon Ademove smrti.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s