Ljubljenje ruke??!

Posted on

preuzmiqrwrqwrLjubljenje ruke; učenjaku, alimu, pobožnome čovjeku, imamu ili šejhu

Način i običaj iskazivanja poštivanja i časti od strane ljudi se razlikuje od naroda do naroda i od sredine do sredine.
Npr. u zemljama Zaljeva djeca ljube oca u nos iz počasti prema njemu. Za sve te načine iskazivanja počasti se može reći da su u osnovi dozvoljeni ukoliko ne postoji dokaz koji zabranjuje muslimanima određene oblike poštovanja.

Ljubljenje ruke pobožnom učenjaku, pravednom vladaru, roditeljima, profesorima i svima ostalima koji zaslužuju počast i poštovanje je dozvoljeno u islamu.

Od Ibn Omera, r.a., se prenosi da je bio u jednoj od izvidnica Allahova Poslanika, a.s., pa nakon što je naveo šta se sve desilo rekao je:
 “Pa smo se primakli Poslaniku, a.s., i poljubili mu ruku.”
(Bilježi ga Ebu Davud, Es-Sunen, 3/46, 4/356, Bejheki, Es-Sunenul-kubra, 7/101.)

Pravnici četiri mezheba su saglasni da ljubljenje ruke pobožnom učenjaku nije haram, nego da je dozvoljeno i poželjno.

Hanefijski pravnici su eksplicitni po pitanju dozvole ljubljenja ruke pobožnom učenjaku zbog beričeta i počasti.
Ibn Nudžejm je rekao: “Ljubljenje ruke učenjaku i pravednu vladaru je dozvoljeno na osnovu onoga što se prenosi od Sufjana da je rekao:” Ljubljenje ruke učenjaku i pravednu vladaru je sunnet.” (Ibn Nudžejm, El-Bahrur-raik, 8/221.)

A Zejle’i o ljubljenju ruke je rekao sljedeće: “Ljubljenje ruke na ime dobročinstva i počasti je dozvoljeno,  neki potonji pravnici dozvolili ljubljenje ruke učenjaku i pobožnjaku na ime beričeta.

Ebu Bekr r.a. je poljubio među oči Poslanik, a.s., nakon što je ispustio dušu.
Sufjan Sevri je rekao da je ljubljenje ruke učenjaku ili pravednom vladaru sunnet. Potom je Abdullah b. Mubarek ustao i poljubio ga u glavu.” (Zejle’i, Tebjinul-hakaik šerh Kenzud-dekaik, 6/25.)

Muhammed El-Baberti el-Hanefi je rekao: “Ljubljenje ruke učenjaku je sunnet, dok ljubljenje ruke nekom drugom nije dozvoljeno.” (Baberti, El-‘Inajetu šerhul-Hidaje, 10/52.)

Od imama Malika se prenosi da je ljubljenje ruke mekruh. Dok su se kasniji relevantni malikijski pravnici saglasili, da je to dozvoljeno. A predaju koja se prenosi od Malika u kojoj stoji da je ljubljenje ruke mekruh smatraju da se odnosi na stanje kada će to ljubljenje imati za posljedicu oholost.
Ebheri o tome veli sljedeće: “Malik ljubljenje smatra mekruh ako je zbog veličanja i oholosti.”

 Ljubljenje Poslanikove, a.s., ruke od strane nekog beduina. Beduin je došao jedne prilike Poslaniku, a.s., i rekao. “Pokaži mi mudžizu?” Poslanik, a.s., mu je rekao: “Otiđi do onog drveta i reci mu da ga Poslanik, a.s., zove.” Drvo se potom zanjihalo desno i lijevo i krenulo prema Poslaniku. Kada je stiglo do njega nazvalo mu je selam. Poslanik, a.s., mu je tada rekao da se varati, pa se vratilo i stalo kako je i stajalo. Kada je to beduin vidio poljubio je Poslanika, a.s., u ruku i nogu a potom primio islam. (Nefravi, El-Fevakihud-devani, 2/326.)

Šafijski pravnici su bili eksplicitni po pitanju ljubljenje ruke pobožnom učenjaku kao i po pitanju svih ostali oblika iskazivanja počasti kako učenjaku tako i ostalima koji to zaslužuju.
Imam Nevevi je rekao: “Odabrano mišljenje je da je poželjno (mustehab) odati počast onome koji ulazi sa ustajanjem ako posjeduje očitu odliku poput znanja, pobožnosti, ugleda, nadležnosti, itd. U tom slučaju ovo ustajanje će biti iz počasti a ne iz rijaluka ili slave. I ovakva praksa je bila konstantna kod prethodnika kao i kod potonjih generacija ummeta.

Četvrto: Mustehab je poljubiti ruku pobožnu, skromnu, učenjaku i sličnim ljudima koji preferiraju onaj svijet. A ljubljenje ruke zbog nječijeg bogatstva, ovoga svijeta, moći, ugleda kod materijalista zbog ovoga svijeta itd., ima status mekruha koji je blizak haramu (mekruh tahrima).
Slično navodi i šejhul-islam Zekerija el-Ensari i veli: “Dozvoljeno je ljubljenje ruke živom zbog njegove dobrote, pobožnosti itd. od vjerskih osobina poput skromnosti, znanja, ugleda isto onako kako su ashabi postupali sa Poslanikom, a.s., kako to bilježe Ebu Davud i drugi sa vjerodostojnim lancima prenosilaca. A mekruh je to činiti zbog nečijeg bogatstva i drugih ovosvjetskih interesa poput nečije moći i ugleda kod dunjalučara.” (Zekerija el-Ensari, Esnel-metalibi, 3/114.)

Ibn Kasim el-‘Ubadi je rekao: “Sunnet je poljubiti ruku učenjaku, pobožnu i dobru skromnu i plemiću, onako kako su radili i postupali ashabi sa Poslanikom, a.s., a mekruh je to činiti bogatašu zbog bogatstva i sličnih razloga. Mustehab je ustati uglednicima iz počasti a ne iz rijaluka, veličanja ili uzdizanja.” (Ibn Kasim, Hašijetu Ibn Kasim el-‘Ubbadi ‘ala-gareril-behijje, 4/100.)

Hanbelijski pravnici smatraju da je dozvoljeno poljubiti ruku učenjaka i vladara. Veliki hanbelijski pravnik Ibnul-Muflih je rekao: “Ljubljenje ruke učenjaku i plemenitu od strane njihovih pristalica je dozvoljeno, kao što je dozvoljeno i službeniku da poljubi ruku svom nadređenom.” (Ibnul-Muflih, El-Adabuš-šer’ijje, 2/26.)

Safarini je rekao prilikom nabrajanja osobina koje trebaju da krase muhaddise: “Učenik treba biti potpuno predan i ponizan pred učiteljem. Od te poniznosti i predanosti je i ljubljenje njegove ruke. Sufjan b. Ujejne i Fudajl b. Ijad, jedan od njih je poljubio ruku Husejnu b. Ali el-Dž’afiju a drugi njegovu nogu. Imam Ebul-Me’ali u komentaru Hidaje je rekao: “Ljubljenje ruke učenjaka i plemenitog od strane njegovih sljedbenika kao i ljubljenje ruke vladara od strane njegovih službenika je dozvoljeno. A o ljubljenju nečije ruke zbog njegova bogatstva se prenosi sljedeće: “Ko se ponizi bogatašu zbog njegova bogatstva, od njega će zbog toga otići njegove dvije trećine vjere.” (Safarini, Gizaul-elbab, 1/334.)

Iz naprijed izloženog se da zaključiti da je ljubljenje ruke učenjaku i ostalim dobrim ljudima, iz vjerskih razloga, mustehab i da ga ne treba osuđivati. To osuđuju samo ohole duše koje odbijaju da se pokore onom što je oprečno njihovom ponosu. Allah opet najbolje zna.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s