Donošenje odluka u Poslaničkoj misiji Muhammeda, a.s.

Posted on

Autor: Magistar Nihad Salihović prof. islamske vjeronauke
Autor: Magistar Nihad Salihović prof. islamske vjeronauke

Dalekovidnost i strateško rezonovanje Muhammeda, a.s., se ogledala i u postupku donošenja odluka. S obzirom da narav situacije nalaže način odlučivanja, posljednji Allahov Poslanik  je promišljeno i izaračunato povlačio poteze. Problemi koji su bili prisutni u njegovo vrijeme, Muhammed, a.s., ih  je odlučno i pravovremeno rješavao. Ukoliko bi se dogodio nesporazum među ljudima,  on je u svojstvu pravog lidera saslušavao sve strane, a zatim donosio najkorisnija rješenja. Poslužit ćemo se ilustrativnim primjerom Poslanikovog odlučivanja koji se dogodio u fazi rekonstrukcije Ka’be. Naime, desio se spor kome će pripasti čast da postavi sveti crni kamen na njegovo mjesto na istočnom zidu. U vezi stim, Hejkel( 2004) navodi:  ”Razdor je bio tako oštar da je skoro došlo do novog građanskog rata. Potomci ‘ Abdu ‘ d- Dara i ‘ Adijja su se ujedinili i zakleli se da im niko neće oduzeti tu čast. Bili su tako ozbiljni u svojoj odluci da su članovi klana Benu ‘ Abdi ‘d- Dara donijeli zdjelu punu krvi u kojoj su uronili svoje ruke u potvrdi njihove svečane zakletve. Zbog ovoga čina oni su kasnije prozvani ” trgovcima krvlju”. Kada je Ebu Umejje, sin Mugire el- Mahzumija vidio šta se desilo, iskoristio je svoju moć i prestiž i rekao Mekelijama: ” Dok mi stojimo ovdje, neka onaj koji prvi prođe kroz kapiju Es- Suffe bude naš arbitar u ovome sukobu.” Prvi koji je prošao kroz kapiju bio je Muhammed, a.s. Kada su ga pogledali, rekli su: ” Evo ide El- Emin. Mi ćemo se složiti sa njegovom presudom.” Shvatajući, kada ih je saslušao, da su se suparnici zanijeli strašću, Muhammed, a.s., se zamislio na momenat i rekao: ” Donesite mi odoru.

 

1.

 ” Uzeo je odoru koju su donijeli, raširio je po tlu, stavio kamen na nju i onda rekao: ” Neka stariješine svakoga klana uzmu po jedan kraj odore.” Svi su se složili i zajedno odnijeli kamen na mjesto izgradnje. Tu je Muhammed podigao kamen i položio ga sam na njegovo mjesto. Krvoproliće je tako bilo spriječeno a sukob je bio riješen.”  (Hejkel, 2004:146). Ovom odlukom posljednji  Božiji Vijesnik djeluje preventivno te sprečava moguće krvoproliće. Zahvaljujući moralnom i čestitom životu, Muhammed, a.s., efikasno rješava spor tako što poziva stariješine svakog klana da riješe novonastali incident. S obzirom da vođa predstavlja lični primjer, Muhammed participira u nošenju ovoga kamena te ga sam postavlja na njegovo mjesto. Nešto drugačije navodi Safijurrahman(199, u djelu ” Zapečačeni džennetski napitak”. On piše ovako:” Allah je htio da ta osoba bude Resulullah. Kada ga ugledaše, povikaše: ” El- Emin, El-Emin, (pouzdan i povjerljiv), zadovoljni smo da on donese presudu, to je Muhammed!”[1]   (Safijurrahman, 1998: 58). Ovdje ćemo navesti i interesantno razmišljanje El- Butija (2008) o ovome događaju. Naime, on pripovijeda: ” Prije svega, mi bismo ovu njegovu odluku trebali shvatiti kroz činjenicu da je on odabran od Allaha, dž.š., za dostavu njegove poslanice, a ne kroz oštroumnost koju je posjedovao i inteligenciju s kojom je rođen. Prvi temelj njegove ličnosti jeste njegovo poslanstvo, a zatim dolaze sve ostale odlike, kao što su oštroumnost, pronicljivost i inteligencija koje su izgrađene na ovom temelju i koje su mu popratne.  (El-Buti,2008:81)                                                                                                                    Poslanikove odluke su bile razborite, pravovremene, pronicljive  i konstruktivne. Donosio je riješenje kada je trebalo. U vremenu teške ekonomske krize, kada je Poslanikov  amidža Ebu Talib imao brojnu porodicu, Muhammed, a.s.,  smanjuje teret svome amidži. Ovaj događaj prenosi Hejkel( 2004) u cjelosti:  ” Pošto je Ebu Talib imao vrlo veliku porodicu, Poslanik se obratio svome amidži El- ‘Abbasu, koji je bio najbogatiji član plemena Benu Hašim, rekavši: ” Tvoj brat Ebu Talib ima mnogobrojnu porodicu i on je u oskudici zbog ove krize. Da bismo mu smanjili teret, uzmimo neke od njegove djece našim kućama.” El. ‘Abbas se složio i u svoju kuću uzeo je Džafera, dok je Poslanik uzeo Aliju. ( Hejkel, 2004: 162).

2.

U navedenom primjeru, Poslanik donosi  odluku kroz koju pokazuje pronicljivost u smanjenju ekonomskih problema.  Muhammed, a.s., se ciljano obraća El- ‘Abbasu obzirom da je  on brat Ebu Talibu i da je bogat.   U funkciji ekonomske stabilnosti i potpomaganja drugih, prelaskom iz Mekke u Medinu, Muhammed, a.s., bratimi muslimane iz Meke sa domicilnim stanovništvom iz Medine. U vezi stim Safijurrahman(1998) navodi:” Ovakvo bratstvo, bilo je prožeto potpomaganjem, osjećajem dobrote i druželjubivosti, i ono je sudjelovalo u izgradnji novog društva koje će imati svoje slavne primjere.” ( Safijurrahman, 1998:163)

Nakon ovog bratimljenja, novopridošle Mekalije su bile  još bolje prihvaćeni od domicilnog stanoništva Medine. Jedna od karakteristika Poslanikove misije jeste donošenje odluka u pravo vrijeme. Naime, Mekka je bila centar obožavanja mnogih ljudi iz raznih dijelova Arabije.  S obzirom da su Hodočasnici svake godine posjećivali Mekku, Poslanik je u tome vidio priliku za širenje islama.  Na tom tragu su se, kako navodi Safijurrahman(1998) dogodile dvije prisege na vjernost i to, prva: u julu 621. po kalendaru i druga: u junu 622. po kalendaru. U oba susreta Poslanik je obavio razgovor sa novopridošlim muslimanima te Poslao Mus’aba ibn Umejra u Medinu u svrhu transformiranja Medinjana. U vezi prve prisege na Akabi, Hejkel( 2004) navodi: Kako je godina prolazila i sveti mjesec i sezona hodočašća došli, dvanaestero ljudi iz Jesriba su pošli za Meku. Oni su se susreli sa Poslanikom na Akabi i sa njim postigli sporazum poznat kao” Prvi ugovor na Akabi”. U ovome ugovoru oni su se dogovorili da će poštovati apsolutno jedinstvo Boga, da neće krasti ili činiti blud, da neće ubijati svoju djecu ili činiti ikakvo drugo zlo te da će se pokoravati Bogu u Njegovoj zapovijedi da se čine dobra djela. Oni su bili zadovoljni da u slučaju da uspiju u životu čistoće i služenja Bogu, njihova nagrada bude Džennet.  U protivnom, sudit će im Allah Koji ima moć da kažnjava i prašta. Kada su krenuli nazad u Jesrib, Muhammed, a.s., s njima je poslao Mus’aba ibn Umejra da ih podučava Kur’anu i pravilima islama. Nakon ovog ugovora islam se proširio u Jesribu.”  ( Hejkel, 2004: 226-227).

 

 

3.

 Iduće godine, Mus’ab ibn Umejr je došao u Mekku sa 73 muslimana. Tada im Poslanik saopšti Paragrafe druge prisege o kojima  Safijurrahman(1998) piše:

 

  1. Na poslušnost i pokornost u radu i kada ste bezposleni.
  2. Na opskrbu u olakšici i poteškoći.
  3. U naredbi za činjenje dobra i odvraćanja od zla.
  4. Da ćete raditi u ime Allaha i da se nećete ničijeg prijekora bojati.
  5. Da ćete me potpomagati, kad vam se obratim i da ćete me štititi kao što štitite sami sebe, svoje žene i svoje sinove. S tim ćete zaraditi Džennet. (Safijurrahman, 1998: 134)

U suštini druga prisega se slaže sa prvom.  El- Buti(2008) ističe  to slaganje na sljedeći način:” Ova druga prisega, u svojoj srži, slaže se s prvom, jer je svaka od njih obznana ulaska u islam ispred Allahovog Poslanika, te davanje čvrstog obećanja da će se pokorno, poslušno i iskreno odnositi prema Allahovoj vjeri, i biti poslušni naređenjima Njegovog Poslanika. a.s.”  ( El- Buti, 2008: 177-178).  Za drugu prisegu na Akabi važno je istaći Poslanikov savjet o izboru predstavnika. O tome  veoma lijepo El Buti(2008) piše: ” Zatim je Allahov Poslanik zatražio da odaberu između sebe dvanaest predstavnika da predstavljaju svoj narod, pa ih odabraše. Kada ih odabraše, reče im: ‘ Vi ste garancija svoga naroda kao što su Isaovi učenici bili garancija svoga naroda, a ja sam garancija svoga naroda. ” (El- Buti, 2008:175-176).

 

Iz ovog primjera i brojnih drugih možemo zaključiti koliko je Poslanik pridavao pažnju vođenju ljudi. Naime, i na drugom sastanku na Akabi, Muhammed, a.s, je pokazao liderski mentalitet kroz prenošenje ovlaštenja  učesnicima druge prisege na vjernost  da u svom kraju nastave širiti novo učenje.  Izučavajući literaturu arapskih teoretičara, možemo konstatovati da je Posljednji Allahov Poslanik donosio odluke, promišljeno, strateški i uviđajno, a to je doprinijelo da se vjera koju promovira širi galopirajućom brzinom.

 

4.

I u Paragrafima druge prisege na Akabi, Muhammed,a.s., potencira menadžersku kulturu naređivanja dobra i odvraćanja od zla što i jeste suština njegove poslaničke misije.

Muhammed, a.s.,  je donosio odluke na vrijeme, odmah se suočavao sa problemima bilo koje naravi, prenosio ovlaštenja, ulijevao energiju i dr. Sve navedeno, Muhammedu je omogućilo da efektivno i efikasno upravlja ponašanjem svojih savremenika, te donosi odluke koje transformirajuće djeluju na njegove savremenike.

 

Literatura:

1)      Hejkel, M. (2004).  Život Muhammeda, a.s. Sarajevo: El-Kalem.

2)        El-Buti, M. (2008). Razumijevanje života Muhammeda, a.s. Bužim: Ilum, Bužim.

3)      Spahić, M. (1997). Poslanikova misija, politika i strategija odbrane, Tuzla:             Muftijstvo tuzlansko i Behram- begova medresa.

4)        Hamidullah, M. (1990). Muhammed ,.a.s., Sarajevo: Mešihat Islamske zajednice                  Bosne i Hercegivine.

5)      Khan, M. (2011). The Islamic Principles of Effective Leadership. Na sajtu:               www.islamicpoet.com. Očitano: 17. 02. 2011.

6)      Yunus, M. (2008). Leadership in Islam. Na sajtu:  www.slideshare.net.
Očitano:  05.03. 2008.

7)      Halilović, S. (2007). Sira, Novi Pazar: El- Kelimeh.

8)      Mubarekfuri, S.(1998), Zapečačeni džennetski napitak, Sarajevo, Visoki saudijski komitet za pomoć Bosni i Hercegovini.


[1] El- Emin je nadimak koji je Muhammed, a.s, imao. Ovaj nadimak je dobio zbog svoje iskrenosti i povjerljivosti.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s